Vijf redenen voor contentmarketing

Als bedrijf of ondernemer heb je veel kennis, waar je doelgroep op zit te wachten. Ideaal voor contentmarketing: het delen van relevante kennis en informatie die je doelgroep écht helpt. Dat doe je bijvoorbeeld  met blogs, whitepapers en webinars. Of met gesponsorde artikelen in de vakpers. Waarom zou je hier tijd, geld en moeite  in steken?

1. Creëer binding met je doelgroep

Wie je doelgroep is, hangt af van wat je doet en wat je wil bereiken. Doelgroepen kunnen klanten zijn, maar ook potentiële partners of de arbeidsmarkt. Waar het om gaat, is dat wat je te vertellen hebt, voor die mensen echt interessant is. Dan is de kans groot dat ze de dialoog met je aangaan. Blijf je goede content delen, dan vergroot je gaandeweg de band met je volgers. Daarmee groeit de sympathie voor je bedrijf en de gunfactor.

2. Vergroot je naamsbekendheid

Goede content gaat rond. Als mensen in je netwerk je content interessant vinden, dan delen ze die in hun netwerken. Bovendien zien hun netwerken de commentaren en likes ook. Sponsored content in publicaties van de vakpers zorgt natuurlijk voor een groot en relevant bereik. Je betaalt dan als bedrijf voor publicatie. Ook al betaal je: voorkom te veel reclame in zo’n artikel. Daar prikken lezers zo doorheen. Hou het dus inhoudelijk interessant voor de lezer.

3. Versterk je autoriteit

Jouw content laat zien dat je echt verstand hebt van jouw vak. Als mensen iets over de behandelde onderwerpen willen weten, dan is jouw website of blog de logische plek om informatie te vinden. Die erkenning als autoriteit betekent dat mensen je gaan vertrouwen. Prima dus voor je imago!

4. Optimaliseer voor zoekmachines en vergroot verkeer naar site

Goede content maken is de eerste prioriteit. De tweede is die content delen. Op social media, maar bijvoorbeeld ook in e-nieuwsbrieven, staan de links naar de volledige artikelen. En dat heeft twee gevolgen: verbetering van de zoekresultaten én meer verkeer naar je site.

5. Genereer leads

Voor het downloaden van een whitepaper of voor deelname aan een webinar moet je je meestal registreren. Dat is niet gek: als je als bedrijf echt iets moois levert, dan mag je weten wie geïnteresseerd is. Die inhoud moet dan wel aan de verwachtingen voldoen, anders kan de verplichte registratie tegen je werken. Bijvoorbeeld bij te veel reclame en te weinig nuttige informatie. Hou je bovendien aan de Avg: je mag zo’n registratie niet zomaar gebruiken om mensen te gaan mailen.

Contentmarketing is… marketing

Contentmarketing is geen quick fix. Je bent er niet met één blog of whitepaper. Maar uiteindelijk is die content een effectieve vorm van marketing die leidt tot leadgeneratie of zelfs conversie. Dankzij sympathie voor je merk, de overtuiging dat jij de juiste partij bent en de meningen van anderen binnen netwerken als bevestiging van de keuze voor jouw bedrijf.
Wat je nodig hebt is je kennis en een goed contentplan om die kennis over langere tijd te delen. Daarbij let je op consistentie in je boodschap en hou je je doel voor ogen.

Heb je ideeën over kennis die je wilt delen, maar schrijf je zelf liever niet? Neem dan contact met mij op. Dan maken we samen een contentplan en geweldige content voor jouw doelgroepen!

Deel bericht